2019 Gasten filmcafés

FILMCAFE #3 – 19 JUNI – ANIMATIE

wo 19 juni 19:30u Clubzaal Verkadefabriek Den Bosch, gratis! De gasten zijn bekend!

Yvonne van Ulden creatief producent, script coach, thinker en docent met specifieke focus op animatie en een brede kennis van live actionfilm en virtual reality. Ook is ze Nederlands ambassadeur bij The European Animation Awards en docent aan Willem De Kooning Academy Rotterdam Animation Department en stond 9 jaar aan het roer van het KLIK Amsterdam, animatiefestival.

In het kader van de Brabantse releases over zijn prijzen winnende animatie ‘From The Snow-Covered Hill’ [eerste eigen animatiefilm van Matty en Wijnand]
Matty Jorissen Animatie regisseur heeft sinds 2009 met Wijnand Driessen een animatiestudio genaamd ‘Matte? Nande!’ Ze maken alles samen. Matty heeft animatiefilm-regie gestudeerd in België. Wijnand Industrieel Productontwerp, maar zich volledig op animatie gericht.

De naam is gebaseerd op een Japanse term die ‘Wacht! Waarom?’ betekent.”  Een traditionele 2D animatiestudio. “Wij werken zo veel als kan met de hand, onze achtergronden schilderen we bijvoorbeeld met traditionele verf, en proberen dat te combineren met digitale elementen”. Animeren kost sowieso heel veel tijd, maar wij houden heel erg van de ambachtelijke look die handgeschilderde achtergronden en frames je film geven.

Ze hebben ook een animatie gemaakt voor het boek van de maand voor de wereld draait door https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/nieuws/hoe-komt-een-boek-v-d-maand-animatie-tot-stand

Interessant in de aanloop naar het One Week Film project ‘filmmaken in 5 dagen’ is onze gast Ron Schuijt illustrator, animator en striptekenaar. [freelance @R’dam], Art Director van de eerste korte animatie film ooit gemaakt tijdens een 48h project ‘Hartstocht’ [Rotterdam 48h film project 2015]. Gemaakt door 6 teamleden van Funk-e Animation en 1 vriend. Beste film, Beste muziek score. Ron was de Art Director en verantwoordelijk voor het character design, de storyboarding en het artwork. Hoe hebben zij het voor elkaar gekregen om in 48 uur een prijzenwinnende animatie te maken?

Joost Lieuwma writer, director, animatiefilmmaker. Mede eigenaar animatiestudio Frame Order. Bekend van Cartoon Box. De prijswinnende Paniek!, Uit Huis en Things You’d Better Not Mix Up. www.youtube.com/frameorderanimation

Frame Order heeft een You Tube kanaal, Cartoon-Box, een serie korte, pittige cartoons [tussen 30 en 60 sec.] met een ongezonde dosis donkere humor. Joost Lieuwma brengt wekelijks een nieuwe animatie, te grappig om te missen en te verontrustend voor kinderen onder de 18 jaar en de zwakkeren van hart. In dit Engelse interview licht hij zijn films en visie toe https://www.skwigly.co.uk/joost-lieuwma/

Niels van Herk art director, Funk-e Animation. Niels was een van de animatoren van Hartstocht en met het team vertegenwoordiger van Rotterdam tijdens de wereldfinale van het 48 Hour Film Project in Atlanta.

Voor deze animatiefilm editie werken we samen met Roy de Haan animator uit Den Bosch.

Binnenkort hier meer info, actuele info kijk hier

FILMCAFÉ #2 – 29 mei

Over – Special props, special effects en special make up & de Art Department aan de hand de recent uitgebrachte Brabantse film ‘THE BLUE VIRGIN’ [de Blauwe Maagd]

PODCAST- klik op de naam van de gast en beluister het interview door host Ivan Hidayat met regisseur TIM KLOK,  scenarioschrijver JOERI PRUYS, production designer LOTTE LOOS en TINA DE FRÉTES kostuum ontwerper, haar & make-up specialist, de makers van de film ‘Bleu Virgin’. ROLF TE BOOIJ special effects artist en gast in de rubriek Intermezzo is JOERI PRUYS met – tips & trics, do & dont’s – voor scenario schrijven voor korte films. In het teken van het One Week Film Project 9 t/m 13 augustus. Copyright opnamen Nieuwe Filmers


IN HET KADER VAN BRABANTSE FILMRELEASES – de makers van de film ‘Bleu Virgin’ [De Blauwe Maagd] en het belang van het art department in het filmmaakproces Official Trailer Blue Virgin.

Tim Klok regisseur, producent over zijn korte speelfilm De Blauwe Maagd.
Tim heeft opmerkelijk werk gemaakt, zoals het tweedelige WO II-concentratiekampdrama Kamp Vught (2007). Naast prijzen winnende korte films regisseert Tim ook corporate films & commercials en is een ervaren editor voor fictie en documentaire.

Joeri Pruys scenarist / producent over zijn korte speelfilm De Blauwe Maagd. Over het schrijfproces, world building en de rol van het art department. Onlangs heeft hij met Ewoud Bon het filmproductiebedrijf Naked Pictures opgericht.

Joeri was ook te gast bij het onderdeel Intermezzo en gaf tips & trics over scenario schrijven voor een korte film die in korte tijd gemaakt moet worden. Interessant in de aanloop naar het One Week Film project ‘filmmaken in 5 dagen’ van 9 t/m 13 augustus.

INTERVIEW – NF host Ivan Hidayat met Joeri Pruys tijdens filmcafe #2.

Een scenario schrijven voor een korte film, hoe doe je dat?  Joeri: ‘Het is een specifiek soort vakgebied, korte films maken. De beperking in tijd is heel ingewikkeld. Stiekem wil iedereen een speelfilm maken uiteindelijk, of een tv serie. Een korte film voelt als een opstapje naar iets groters. Dat is jammer! Want de korte film is een uniek medium.’…  lees verder

Het hele interview kun je ook terugluisteren , ga daarvoor naar de NF Podcast filmcafe #2

 

Tina de Frétes Kostuumontwerper, haar- en makeupspecialist De Blauwe Maagd. Tina is een zeer ervaren en getalenteerde kostuumontwerper, stylist en decorontwerper voor speelfilms, o.a. Joyride (Frank Herrebout, 2005], Na de Pauze Herman Finkers, 3D film Played Mark Welzenis, release najaar 2019, commercials zoals voor Panasonic, Ziggo, Swiss Sense e.v.a., docudrama’s & info films voor overheid en musea zoals docudrama over Geert Grote. Daarnaast voor toneel & dans.

Lotte Loos Art director De Blauwe Maagd. Lotte doet production design / art direction/ setdressing voor film en TV. Momenteel verzorgt ze het production design voor KOEKOEK met Frank Lammers, Joost Prinsen en Hetty Heyting, en heeft eerder art gedaan voor het prijzende winnende Koe-man, Viswijf, Masterclass en Huisvrouwen Bestaan Niet 2. Lotte denkt in sterke beelden en zoekt creatieve duurzame oplossingen in setdesign en props/rekwisieten.

Rolf te Booij production designer van RFX propmaking en special effects artis van o.a. Artemis Fowl (Disney, release augustus 2019), Leeuw Panter Wolvin (met Martin Koolhoven als acteur release augustus 2019), Brimstone, Middle-Earth: Shadow of War video game, Gangsta 2018, Sneekweek e.v.a.

INTERVIEW – NF host Ivan Hidayat met Rolf te Booij tijdens filmcafe #2

Vertel eens, wat maak jij?! Rolf te Booij: ‘Ik maak special props, dummy’s, monters, aliens, alles wat je nodig hebt!, gemaakt op basis van mallen en gietsels en met de hand geboetseerd.’ Hoe kom je erbij om dit te willen maken? ‘Als kind was ik al gefascineerd door Stars Wars met die aliens en helmen. Die ben ik gaan namaken…. lees verder

Het hele interview kun je ook terugluisteren , ga daarvoor naar de NF Podcast filmcafe#2

FILMCAFÉ #1 – 24 april

Over – Sounddesign, muziek en geluid voor film & de Brabantse filmrelease ‘Naar Huis’ 24 april- Verkadefabriek Den Bosch – Nieuwe Filmers filmcafé #1

PODCAST- klik op de naam van de gast en beluister het interview door host Ivan Hidayat met de makers van de film ‘NAAR HUIS’ Harrie Verbeek & Monne Tuinhout & Jan Wouter Stam Met Intermezzo gast Wouter Jansen van Some Shorts festival distribution. En Foley artist Ronnie van der Veer . Copyright opnamen Nieuwe Filmers

SOUNDDESIGN, MUZIEK EN GELUID

Ronnie van der Veer  sound designer en gespecialiseerd foley artist 

INTERVIEW – host Ivan Hidayat met Ronnie van der Veer tijdens filmcafe #1

– Foley, wat houdt dat in? “Een foley artist neemt alle geluiden op die niet goed in het setgeluid te horen zijn. Een mooi opgenomen setgeluid ga ik niet opnieuw opnemen. Soms vul ik het aan.. Foley is ideaal voor spanning in stille scenes door iets te laten kraken of bewegen.” -Wordt er veel gefoleyed bij film en televisie? “Volgens mij bij elke film wel. Bij tv series zal het eerder afhangen van het budget en dan alleen de geluiden die echt gemist worden. Of als een serie naar het buitenland gaat en de gesproken dialogen weggesneden moeten worden. In zo’n geval neem ik … Lees verder    “Mijn TIP! – Image comes into the frontdoor, sounds comes into the backdoor. Dat vind ik een mooie quote omdat geluid je onbewust veel ‘dingen’ meegeeft, veel toevoegt aan de beleving van een scene en daarom best wel belangrijk is.” 

Luister via de NF podcast het hele interview terug  Foto Lizemijn Libgott

IN HET KADER VAN BRABANTSE FILMRELEASES

Harrie Verbeek director, writer, producer Branded Cinema, regisseur dansfilm ‘Naar Huis’

INTERVIEW – host Ivan Hidayat met Harrie Verbeek tijdens filmcafe #1

– Waarom een dansfilm? “Omdat ik dans niet begreep en dacht ‘hier wil ik iets mee!’ Dans kan zo ongelooflijk vertederend zijn, heeft een eigen taal, heel interessant. Daarom eigenlijk!”  -Je verhaal vertellen middels dans, wat vond je moeilijk daaraan? “Communiceren met de choreograaf, dat was het moeilijkste! Jelena Kostić, de choreograaf, sprak echt die andere ‘taal’ om  het verhaal te vertellen. Het heeft even geduurd tot we elkaar doorhadden. Daarna werd het een fantastische samenwerking.”-Acteurs en dansers regisseren, hoe heb je dat gedaan? “Om acteurs te laten dansen en dansers te laten acteren was een uitdaging…. Lees verder  Ps – Heb je een tip voor nieuwe filmmakers?!  “Met je vrienden films maken!”

 Luister via de NF podcast het live interview terug

Monne Tuinhout producer Branded Cinema en dansfilm ‘Naar Huis’

INTERVIEW – host Ivan Hidayat met Monne Tuinhout tijdens filmcafe #1

Is het produceren van een dansfilm anders dan een ‘gewone’ speelfilm? “Ja, da’s zeker anders! Behalve dat een dansfilm vaak net iets experimenteler kan zijn, was ‘t bij onze film ‘Naar Huis’ ook nog ‘ns zo dat er twee kapteins op ’t schip stonden. De regisseur en de choreograaf. Als producent was het aan mij om voor beide de ruimte te creëren om hun werk zo goed mogelijk te doen.”  Lees verder

Luister via de NF podcast het live interview terug

Jan Wouter Stam production sound mixer van film ‘Naar Huis’

INTERVIEW – host Ivan Hidayat met Jan Wouter Stam tijdens filmcafe #1

– Welk geluid op de set van ‘Naar Huis’ heb je opgenomen? “Het diëgetisch geluid. Geluid dat je ‘ziet’ binnen het beeldkader, waarin de geluidsbronnen aanwezig zijn. De geluiden van objecten en handelingen die het meeste ‘lawaai’ maken, de ‘high-lights’, zoals de borden, klap op de borst, het kraken van touw en dergelijke. Als geluidsman voor een documentaire over choreograaf Rudi van Danzig ontdekte ik het belang ervan … lees verder

“Mijn tip voor nieuwe filmmakers! Probeer zoveel mogelijk op de set alle bouwstenen op te nemen en aan te leveren voor de postproductie. Je kan altijd stenen weglaten maar het moet er wel zijn! Dan heb je de keuze.”

Luister via de NF podcast het live interview terug

 

INTERMEZZO

Wouter Jansen Some Shorts, Festival Distribution.

INTERVIEW – host Ivan Hidayat met Wouter Jansen tijdens filmcafe #2

Vind je korte film belangrijk?  “Korte film verdiend het om meer gezien te worden! Door filmmakers zelf vaak gezien als een opstapje naar een lange film, maar ik vind korte film echt een ding op zich. Er is superveel enthousiasme voor bij het publiek, als je ziet hoe het online leeft! Maar omdat op Vimeo en Youtube al die films gratis zijn hebben we met z’n allen een klimaat hebben gecreëerd dat het publiek niet zo snel wil betalen voor korte film. – Heb je tips voor filmmakers van korte films? “Filmmakers hanteren vaak een feature film als uitgangspunt voor korte film. Maar ….. lees verder 

Luister via de NF podcast het live interview terug