2018 MASTERCLASS #4 TIPS & TRICKS door PETER EN PETRA LATASTER

PERSBERICHT – Nieuwe Filmers i.s.m. Verkadefabriek

‘Van idee naar documentaire’ 

masterclass #4 – wo 28 november 2018 – 19:30u – filmzaal 2 Verkadefabriek Den Bosch

Nieuwe Filmers had de gerenommeerde documentairemakers Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster uitgenodigd om naar Den Bosch te komen voor een masterclass over documentaire maken. Een week na de première van hun film “Jij bent mijn vriend’. stonden ze voor een volle zaal in de Verkadefariek. Beide filmmakers waren eerder dit jaar te gast tijdens NF filmcafé #1. Toen al wisten deze zeer betrokken filmmakers ons in korte tijd met hun kennis en verhalen te boeien. Lataster films is bekend van  de films “Niet zonder jou” (Gouden Kalf), “De kinderen van juf Kiet” (DDG Award, Gouden Kalf), Awake in a Bad Dream [IDFA Award voor Beste Nederlandse Documentaire].

Peter en Petra Lataster; ‘Wij zijn documentairemakers die zoeken naar beelden die passen bij een wereld die gecompliceerder en fascinerender is dan vaak op het eerste gezicht lijkt. De schoonheid van het alledaagse en de ontroering die we kunnen voelen wanneer we deelgenoot worden van echte emoties en gebeurtenissen proberen we in onze documentaires over te brengen.’

Inhoud masterclass: De weg van het idee, naar research voor de documentaire die je wilt maken. Wat is een filmidee? Waarom is een point of view zo belangrijk? Hoe zorg je ervoor dat je tijdens de research je point of view behoudt en wanneer moet je die aanpassen? Hoe vertaal je je point of view in de vormtaal van je film.

Tips & Tricks van Peter en Petra Lataster:

Voor je überhaupt met een filmproject begint dat zich in een instelling/instituut/bedrijf afspeelt, is het slim erover na te denken hoe je de research het beste aanpakt. Vaak kunnen gesprekken met leidinggevenden je helpen om een interessante protagonist binnen een organisatie te vinden. Het is dus slim om niet tegen de hiërarchie binnen een bedrijf/instituut in te gaan omdat je dan makkelijker alle betrokkenen aan jouw project kunt binden.

Het is aan te bevelen om tijdens de opnames de verbale communicatie tussen de teamleden zo veel mogelijk te beperken (om de mensen voor de camera niet buiten te sluiten). Als je van tevoren heel goed weet hoe je het aanpakt, hoef je op de set niet veel te discussiëren. Maar het is voor de teamleden ook handig om non-verbale tekens met elkaar af te spreken.

Een van de meest ingewikkelde beslissingen op de set is de vraag wanneer je mag stoppen met filmen: Wanneer is een gebeurtenis verteld en mag de camera uitgezet worden. De meest voor de hand liggende procedure is dat de regisseur tijdens het filmen telkens in gesprek met zich zelf gaat: Hebben we een begin van de gebeurtenis gedraaid? Hebben we een middenstuk en is de gebeurtenis af verteld? De hoofdpersoon (mits het om mensen gaat) moet dus een verandering ondergaan hebben en het publiek moet na het zien van de filmmomenten anders tegen de hoofdpersoon/het probleem aankijken dan voordien. Dan mag de camera uit.

Het getal drie is heel belangrijk in de filmkunst. Een gebeurtenis blijft pas in het geheugen hangen als het tenminste in twee variaties optreedt. Bijvoorbeeld: Je will vertellen dat een hoofdpersoon krenterig is. Dat snapt het publiek pas goed als je het twee maal hebt laten zien. Als je het een derde keer toont, moet het een nieuw facet van de krenterigheid laten zien. De derde herhaling moet dus een verandering/variatie op de krenterigheid van de hoofdpersoon bieden – anders ontstaat er verveling. (Het publiek ervaart iets dat het al weet.)

Foto’s van de masterclass vind je op HIER

Nieuwe Filmers is onderdeel van SOLOS Den Bosch. De NIEUWE FILMERS projecten worden georganiseerd i.s.m. onze partner Verkadefabriek Den Bosch.